STYCZEŃ 2021
Nowy rok się właśnie zaczął i z radości wszyscy skaczą
Hasła z podstawy programowej:
I.8) wykonuje podstawowe ćwiczenia kształtujące nawyk utrzymania prawidłowej postawy ciała;
II.8) zauważa, że nie wszystkie przeżywane emocje i uczucia mogą być podstawą do podejmowania natychmiastowego działania, panuje nad nieprzyjemną emocją, np. podczas czekania na własną kolej w zabawie lub innej sytuacji;
II.11) dostrzega emocjonalną wartość otoczenia przyrodniczego jako źródła satysfakcji estetycznej.
III. 8) obdarza uwagą inne dzieci i osoby dorosłe;
IV.7) eksperymentuje rytmem, głosem, dźwiękami i ruchem, rozwijając swoją wyobraźnię muzyczną; słucha, odtwarza i tworzy muzykę, śpiewa piosenki, porusza się przy muzyce i do muzyki, dostrzega zmiany charakteru muzyki, np. dynamiki, tempa i wysokości dźwięku oraz wyraża ją ruchem, reaguje na sygnały (…)
IV.16) posługuje się w zabawie i w trakcie wykonywania innych czynności pojęciami dotyczącymi następstwa czasu np. wczoraj, dzisiaj, jutro, rano, wieczorem, w tym nazwami pór roku, nazwami dni tygodnia i miesięcy;
Cele szczegółowe
Dziecko :
- doskonali sprawność ruchową
- odpowiednio reaguje na zmiany dynamiki w muzyce
- utrwala znajomość określeń: mały, większy, największy
- tworzy wraz z grupą wspólną opowieść
- zapoznaje się z kalendarzami
- dowiaduje się, że rok dzieli się na miesiące, tygodnie i dni
- wymienia we właściwej kolejności nazwy pór roku
- wymienia nazwy miesięcy
- dostrzega rytmy
- wie, że miesiące powtarzają się w każdym roku
- dostrzega cykliczność zdarzeń
- potrafi nazwać porę roku na podstawie jej atrybutów
Cały z cegły, ma dwie wieże, w tym zamku kiedyś mieszkali rycerze
Hasła z podstawy programowej:
I.6) inicjuje zabawy konstrukcyjne, majsterkuje, buduje, wykorzystując zabawki, materiały użytkowe, w tym materiał naturalny;
II.4) przedstawia swoje emocje i uczucia, używając charakterystycznych dla dziecka form wyrazu;
II.6) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
II.7) szuka wsparcia w sytuacjach trudnych dla niego emocjonalnie; wdraża swoje własne strategie, wspierane przez osoby dorosłe lub rówieśników;
III. 5) ocenia swoje zachowanie w kontekście podjętych czynności i zadań oraz przyjętych norm grupowych; przyjmuje, respektuje i tworzy zasady zabawy w grupie, współdziała
z dziećmi w zabawie, pracach użytecznych, podczas odpoczynku;
IV.3) odróżnia elementy świata fikcji od realnej rzeczywistości; byty rzeczywiste od medialnych, byty realistyczne od fikcyjnych;
IV.9) czyta obrazy, wyodrębnia i nazywa ich elementy, nazywa symbole i znaki znajdujące się w otoczeniu, wyjaśnia ich znaczenie;
IV.11) wyraża ekspresję twórczą podczas czynności konstrukcyjnych i zabawy, zagospodarowuje przestrzeń, nadając znaczenie umieszczonym w niej przedmiotom, określa ich położenie, liczbę, kształt, wielkość, ciężar, porównuje przedmioty w swoim otoczeniu z uwagi na wybraną cechę;
Cele szczegółowe
Dziecko:
- wciela się w rolę króla lub królowej
- uważnie słucha tekstu i wypowiada się na temat jego treści
- szybko reaguje na przerwę w muzyce i sygnał muzyczny
- poznaje wygląd budowli zamkowych
- bez pośpiechu stawia klocki, buduje jak najwyższą wieżę z klocków
- bierze udział w konkurencjach sportowych
- przestrzega zasady fair play
- poznaje stroje z dawnych czasów
- cierpliwie czeka na swoją kolej
- odczytuje symbole graficzne
- dostrzega ważne szczegóły
- ćwiczy spostrzegawczość
Kocham babcię, kocham dziadka, bycie z nimi to jest gratka
Hasła z podstawy programowej:
I.7) wykonuje czynności, takie jak: sprzątanie, pakowanie, trzymanie przedmiotów jedną ręką i oburącz, małych przedmiotów z wykorzystaniem odpowiednio ukształtowanych chwytów dłoni, używa chwytu pisarskiego podczas rysowania, kreślenia i pierwszych prób pisania;
II.6) rozróżnia emocje i uczucia przyjemne i nieprzyjemne, ma świadomość, że odczuwają i przeżywają je wszyscy ludzie;
III. 2) odczuwa i wyjaśnia swoją przynależność do rodziny, narodu, grupy przedszkolnej, grupy chłopców, grupy dziewczynek oraz innych grup, np. grupy teatralnej, grupy sportowej;
IV.12) klasyfikuje przedmioty według: wielkości, kształtu, koloru, przeznaczenia, układa przedmioty w grupy, szeregi, rytmy, odtwarza układy przedmiotów i tworzy własne, nadając im znaczenie, rozróżnia podstawowe figury geometryczne (koło, kwadrat, trójkąt, prostokąt);
IV.17) rozpoznaje modele monet i banknotów o niskich nominałach, porządkuje je, rozumie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
IV.20) wskazuje zawody wykonywane przez rodziców i osoby z najbliższego otoczenia, wyjaśnia, czym zajmuje się osoba wykonująca dany zawód;
Cele szczegółowe
Dziecko:
- przedstawia swoją rodzinę innym dzieciom
- interesuje się historią swojej rodziny
- wie, czym jest drzewo genealogiczne
- uważnie słucha wiersza
- próbuje porównać swojego dziadka z postacią z wiersza
- układa przedmioty według podanej cechy
- naśladuje określone czynności
- układa przedmioty według cechy podanej przez nauczyciela
- rozpoznaje modele monet
- wie, do czego służą pieniądze w gospodarstwie domowym;
- dba o porządek
Co marzenia, to marzenia, wnet się życie nasze zmienia
Hasła z podstawy programowej:
I.5) uczestniczy w zabawach ruchowych, w tym rytmicznych, muzycznych, naśladowczych, z przyborami lub bez nich; wykonuje różne formy ruchu: bieżne, skoczne,
z czworakowaniem, rzutne;
II.9) wczuwa się w emocje i uczucia osób z najbliższego otoczenia;
III. 9) komunikuje się z dziećmi i osobami dorosłymi, wykorzystując komunikaty werbalne i pozawerbalne; wyraża swoje oczekiwania społeczne wobec innego dziecka, grupy.
IV.13) eksperymentuje, szacuje, przewiduje, dokonuje pomiaru długości przedmiotów, wykorzystując np. dłoń, stopę, but;
IV.15) przelicza elementy zbiorów w czasie zabawy, prac porządkowych, ćwiczeń i wykonywania innych czynności, posługuje się liczebnikami głównymi i porządkowymi, rozpoznaje cyfry oznaczające liczby od 0 do 10, eksperymentuje z tworzeniem kolejnych liczb, wykonuje dodawanie i odejmowanie w sytuacji użytkowej, liczy obiekty, odróżnia liczenie błędne od poprawnego;
Cele szczegółowe
Dziecko:
- uważnie słucha utworu, zabiera głos w rozmowie
- cierpliwie czeka na swoją kolej, nie przerywa wypowiedzi innym
- uważnie słucha opowiadania i wyciąga wnioski - dostrzega następstwo zdarzeń
- przedstawia ruchem cechy charakterystyczne postaci
- dba o dobry nastrój
- dodaje, odejmuje, rozdaje i rozdziela po kilka przedmiotów
- przelicza i dopełnia elementy do wskazanej liczby
- bawi się z niecodziennym przyborem